Sommerkjoler og vejledning til rib

Så er det blevet dejligt varmt i vejret og mutti her manglede sommerkjoler, uden ærmer. Jeg har derfor tilrettet Onion2035 og tilføjet ribkanter på ærmer og hals.

image

image

Jeg er blevet spurgt mange gange til mine ribkanter og derfor kommer min vejledning her – håber du kan bruge den til noget. Jeg er ikke uddannet syerske eller andet og det er ikke sikkert det er særlig korrekt, men det er meget holdbare og flotte kanter.

RIBKANTER uden tapebinder
Jeg starter med at skære ribkanter, mine er 4,5cm brede. Måler åbningen og trækker Ca 10-15% fra. Syer så ribkanter sammen,ret mod ret, så de bliver til ringe. Derefter overlocker jeg ribben fast, ret mod ret. Dette vil også kunne syes med zigzag på almindelig maskine.

image

⬆ Her er ribkanten overlocket til kjolens ærmegab.

image

⬆Ribben ligger fortsat ret mod ret.

image

⬆Så foldes ribben, uden at folde syningen. Ribben foldes så den lægger dobbelt på stoffets retside og har et enkelt lag bagpå.

image

(Dobbelt foran)

image

(Og enkelt lag rib bagpå, denne vil skjule overlockkanten på bagsiden )

image

Til sidst syes der på retsiden med enten dobbeltnål/tvillingenål eller med en zigzag.

Hele syningen er nu strækbar og lægger flot ind til stoffet.

Leave a Reply

